Vezir de eder, rezil de…

 İsmail Kaya

Üniversiteler yeni ders yılı için canlanıyor. Hepimiz yeni dönem için hazırlıklar yapıyor, işimizi daha iyi yapmanın yollarını arıyoruz.
Gerçek hayattan alınma vak’alar, hukuk, tıp ve işletme eğitiminde sıkça kullanılır. Vak’a tartışması, pazarlama eğitiminde de en etkili yöntem sayılır. Harvard ve Case

‘leri (vak’aları) meşhurdur. Nesiller önce bunu kendine temel yöntem edinmiş Harvard üniversitesi hâlâ bu yöntemi uyguluyor, elindeki muazzam vak’a birikimi üzerinden iyi paralar kazanıyor.
Dikkatli gözler için etraf ibretlik vak’alarla dolu. İş, bunları tanıyıp, tanımlayıp, bilen ve bilmeyenlerin bir arada bulunduğu gruplarda müzakere edilecek keyifli bir metne dönüştürebilmekte.
Bazen bir paragraflık bir metin bile yeter… Konu ilginç, hikaye güzel ise, sınıfta herkes yarışır, görüşler çarpışır, ortaya hakikat kıvılcımları çıkar.
Bir örnek:
“Türkiye’de ekonomik krizin dibe vurduğu 2000’li yılların başında kurulan, hızla çok sayıda mağazasıyla yurda yayılan, bedavadan biraz pahalıya gibi bir sloganla ucuz ayakkabılar satan, Depo firması son yıllarda iş yapamaz olmuştu. 2012’ye gelindiğinde firma tepe yönetimi iflas kararını düşünmeye başlamışlardı.”
Bir başka örnek:
“Batıdaki iş modelini ve yalın konsepti aynen Türkiye’ye de taşıyan ve zamanla adı perakendecilikte kaliteli ucuzluk, sadelik, basitlik ve operasyonel verimlilikle birlikte anılan, 2010’larda en büyük gıda ve ihtiyaç maddeleri perakendecisi konumuna gelen TİM firması, bu stratejisini GSM ürününde de, “6 saniyesi 1 kuruş“, “konuştuğun kadar öde“ kavramlarıyla hayata geçirmişti.
Aradan altı ay geçmeden, TİMCell satışlarını yakından izleyen firmanın yöneticileri abonelerine aşağıdaki SMS mesajını gönderme kararı aldılar:
“Çok konuşanlara müjde! 250 Dakika Paketi çıktı. Her yöne 250DK konuşmak simdi sadece 10TL. Hemen 250DK yazıp 45XX’e gönderin, uygun fiyata özgürce konuşun. Bilgi:55X”
Yöneticiler, şimdi, abonelerin bu kampanyaya ne ölçüde ilgi göstereceğini merak ediyorlardı.”
Tartışmalar sonunda öğrenciler sorar: “Hocam sizin görüşünüz ne?“
Cevabımız değişmez:
Pazarlamada doğruyu, yanlışı bizim değil, piyasadaki müşterilerin tercihleri belirler.
Müşteri kimi vezir, kimi rezil eder, bilinmez.
Bekleyip göreceğiz.

 

Print Friendly, PDF & Email