Sera Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ali Tekin Çelik: “Fuarlar ufuk açıyor”

eurofuar (1)Sera Şirketler Yönetim Kurulu Başkanı Ali Tekin Çelik, Almanya’nın Düsseldorf şehrinde düzenlenen Euroshop 2017 Fuarı’nı takip etti.

Dünyanın en önemli fuarlarından biri olan Euroshop 2017, Almanya’nın Düsseldorf şehrinde yapıldı. Bu fuarda, perakendecilik sektörünün taleplerini ve yeni trendlerini gözlemlemek mümkün. Türkiye’den de pek çok katılımcı fuarı ziyaret etti ki; bunlardan biri Sera Şirketler Yönetim Kurulu Başkanı Ali Tekin Çelik oldu. Çelik ilginç gözlemlerini ve değerlendirmelerini Dijital Teknik Dergisi ile paylaştı.

Euroshop 2017 Fuarı’nı ziyaret ettiniz. Fuara ilişkin genel değerlendirmenizi alabilir miyiz? Nasıl bir fuar oldu?

Euroshop Fuarı, dünyanın en eski uluslar arası fuarlarından biridir. İlk kez 1966 yılında ‘modern dükkanlar ve mağaza vitrinleri’ konsepti ile açılan, iki yıl sonra da uluslar arası bir nitelik kazanan Euroshop, 3 yıllık periyotlarla düzenleniyor. Dolayısıyla bu fuara bakarak perakendeciliğin gelişen taleplerini, geçirdiği değişim gözlenebiliyor. Euroshop, soğutma üniteleri, kasa banko sistemleri, yaratıcı sunum-reklam, aydınlatma, stand tasarımı, bilgi teknolojileri, yönetim bilişim teknolojileri, ödeme sistemleri, elektronik güvenlik teknolojileri ve tedarik zinciri yönetimi vb gibi perakende sektörünün tüm ihtiyaçlarını bir araya getiren alanında dünyanın en büyük organizasyonlarından biri.  Çok geniş bir yelpazede ürün çeşitliliğini içeren böyle bir fuarı görmemek olmazdı. Fuarda katılımcı firmalar her metrekare için 300 Euro ödüyordu ve günlük giriş ücreti de 70 Euro idi. 4 gün için bilet aldığında günlük giriş ücreti 60 Euro’ya düşüyordu. Giriş ücreti ve m2 bedeli bu kadar yüksek olmasına rağmen hem katılımcı hem de ziyaretçi sayısı itibariyle hayli ilgi gördü. Fuar, Almanya’nın fuarcılık geleneğinin ne kadar güçlü olduğunun kanıtı gibiydi. Sadece bu fuarlar bile Alman ekonomisinin küresel çaptaki gücü konusunda bize fikir veriyor.

eurofuar (2)Fuarı hangi amaçlarla ziyaret ettiniz? Ziyaretiniz beklentilerimizi karşıladı mı? Fuar firmanız açısından nasıl geçti?

Firmamızın oldukça geniş bir ürün yelpazesi var. ATM kabinleri ile kiosklar, reklam tabelaları, totem uygulamaları, dijital baskı, ATM’li/ATM’siz taksi ve otobüs durakları, satış büfeleri, mağaza stantları, konsept projeler mobilya uygulamaları, şube konseptleri, aydınlatma üretim ve uygulamaları, inşaat ve tadilat işleri, mobil şube uygulamaları, gezici banka şubeleri üretim ve uygulama işleri bizim çalışma alanlarımızı oluşturuyor. Yine bu ürün çeşitliliğine uygun olarak büyük kurumsal müşterilerimiz var. Türkiye Halk Bankası, T.C Ziraat Bankası, Vakıflar Bankası, Çorum Belediyesi, İzmir Belediyesi, PTT, Arçelik/ Beko, DDY, Mopa, Havelsan, Ankara Halk Ekmek Fabrikası müşteri gruplarımızdan bazılarıdır. Yani bir banka müşterisine de bir ekmek tüketicisine de ürün sunuyoruz; dolayısıyla geniş bir müşteri ağımız var. Ürün yelpazesini geliştirmek yoluyla müşteri memnuniyetini maksimum seviyelere çıkarmak, yeni gelişen teknolojileri, uygulamaları öğrenmek yoluyla rekabetçi yapımızı korumak, Ar-ge çalışmalarımızı buna göre yönlendirmek istiyoruz. Rekabetçiliğin sürekliliğini sağlamanın pek çok yolu vardır ki, biri de fuarlardır.

Sektörümüzün hızla geliştiği, yeni ürünlerin piyasaya sunulduğu da bir realite olduğuna göre Euroshop’a mutlaka gitmemiz gerekiyordu. Fuara, gözlemci olarak katıldım. Türkiye’den 60 firmanın standı vardı;  bu firmaların yarıya yakınını tanıma imkanı buldum. Türk katılımcıları ziyaret etmek ve yeni ürünleri görmek istedim. Farklı sektörlerin bir arada olması, bize bütüncül bir gözlem yapma imkanı sağladı; ufkumuz açıldı. Fuarı görmek isteyişimin bir diğeri nedeni de Akyurt’un özel konumundan kaynaklandı. Bilindiği üzere, Ankara’da uluslar arası niteliğe sahip bir fuar alanından mahrumuz. 2015 yılında bu ihtiyacı gidermek üzere Ankara’nın Akyurt ilçesinde uluslar arası fuar ve kongre merkezi inşaatının temeli atıldı. Şu anda bazı problemler nedeniyle inşaatta sorunlar yaşansa da er veya geç bu fuar alanı inşaatı bitecek ve hizmete girecek. Başkanı olduğum Akyurt Sanayici ve İşadamları Derneği, Ankara’nın dünyaya açılan kapısı olacak Akyurt fuar alanının ekonomiye kazandırılmasını arzu ediyor. Almanya da fuarcılık açısından örnek alınacak bir ülke olduğundan, Ankara’daki ilgili kişi ve kurumlarla paylaşmak üzere bilgi almak ve gözlem yapmak gerekliliğini düşündüm

eurofuar (5)Dikkatinizi çeken yeni ürünler, yeni teknolojiler oldu mu?

Euroshop 2017 fuarı, 7 ana kategoride yoğunlaşmıştı. Bunlar, mağaza tasarımı ve ekipmanları, POP marketing, aydınlatma, görsel mağazacılık, gıda teknolojileri ve enerji yönetimi, sunum ve etkinlik yönetimi, perakende teknolojileridir. Dünyanın en büyük fuarlarından biri olan Euroshop 2017’de, perakende sektöründe geleceğe damga vuracak eğilimleri, vizyonları görmek mümkündü.  Özellikle bilişim teknolojileri, dijitalleşme örnekleri, akıllı konseptler görülmeye değerdi. Örneğin, çok farklı alanlarda değerlendirilecek robotik uygulamalar dikkat çekiciydi. Bankacılık ve eğitim alanında ya da ev hizmetlerinde kullanabileceğiniz robotlar, ödeme yapabilen güneş gözlükleri, enerji tasarrufuna dönük gelişmiş çözümler, satışı destekleyen aydınlatma sistemleri v.b, yatırımcılar için fikir vericiydi.

2017 yılının Türkiye endüstriyel reklam sektörü açısından nasıl geçeceğini düşünüyorsunuz?

2016 yılı hepimiz için sarsıntılarla dolu geçti. Siyasi tartışmalar, 15 Temmuz darbe girişimi ve sonrasında gelişen olaylar, yeni anayasa, ABD başkanlık seçimleri, döviz kurlarındaki yükselişin doğal sonucu olarak yatırım maliyetlerindeki artış, dış politikadaki gelişmeler, turizm sektöründeki negatif durumlar, siyasi ve ekonomik açıdan sıkıntılı bir yıl geçirmemize sebep oldu. Özellikle enflasyonun ve işsizliğin yükselişe geçişiyle birlikte ekonomik tartışmalar daha da yoğunlaştı. Dolayısıyla hem bizim sektörümüzde hem de diğer alanlarda bir sıkışma ortaya çıktı; cirolarımız azaldı. Biz firma olarak sektördeki tecrübemizle, müşterilerimizin memnuniyetiyle bu sıkıntılı yılı büyük kayıplara uğramadan, sektördeki konumunu korumayı başardı ve krizin üstesinden geldi. 2017 yılının daha iyi geçeceğine inanıyoruz. Zira, daha 2017 yılına girerken Türkiye’nin çok önemli markalarıyla yeni iş birliktelikleri için anlaşmalar yaptı. Ekonominin makro düzeyinde de yeni gelişmeler sözkonusu. Hükümetimiz, ekonomik krizin derinleşmemesi için pek çok politika geliştirdi. Yeni yatırım düşünenlere, istihdam yaratanlara, vergi indirimi yapılması, çeşitli teşvik mekanizmalarından yararlanma imkanının getirilmesi, finansa erişimin önündeki engellerin aşılması, beyaz eşya ve mobilya sektöründe ÖTV’nin düşürülmesi yoluyla satışların canlandırılması, konuta 20 yıl vadeli kredi, cazibe merkezleri, destek paketleri gibi uygulamalar ekonomide bir kıpırdanma yarattı. Özellikle istihdam artışı ile birlikte her sektör yatırıma yöneleceğinden açık hava reklamcılığının da iş kapasitesi yükselecektir. Nitekim, büyük şirketlerin yeni ihale çağrılarına çıktıklarını görüyoruz ki, bizim açımızdan sevindiricidir.

Sera Endüstriyel Reklam olarak 2017 yılında yeni yatırımlarınız, projeleriniz olacak mı?

Sera Reklam, kendi alanında büyük işlere imza attı ve sektöründe iddialı bir konuma geldi. İnovasyon ve ar-ge’ye verdiğimiz önemin sonucunda ATM’li taksi durakları, akıllı duraklar, Hayırmatik ( Akıllı Bağış Kiosku), camilerle ilgili geliştirdiğimiz projeler, reklam oynatabilen sıra verme sistemleri gibi projeler hem firmamızı sürdürülebilir rekabet imkanlarına kavuşturup bizi piyasanın güçlü aktörü haline getirdi hem de endüstriyel reklamcılığın niteliğini yükseltti. Büyümek, yeni atılımlar gerçekleştirmek, istihdamı artırmak istiyoruz. Yakın zamanda makine parkurumuzu ve tesisatlarımızın tümüne yeniledik; dolayısıyla bu manada bir yatırımı düşünmüyoruz. Sera Reklam olarak şimdi gündemimizde olan konu ihracattır. Artık dışarıya açılmak istiyoruz.

eurofuar (11)Sektöre vermek istediğiniz bir mesajınız var mı?

Endüstriyel reklamcılık sektörü hem Türkiye’de hem dünyada büyüme gösteriyor. Teknolojik imkanlar da endüstriyel reklamcılığın gücünü artırmasına vesile oluyor. Bugün artık toplu taşım araçlarından şehir tabelalarına kadar her yerde endüstriyel reklam ürünlerini görebiliyoruz; üstelik bu örnekler kent estetikleri içinde de değerlendiriliyor; dolayısıyla geleceği açık bir sektör. Sektörün dünya standartlarında bir meslek olabilmesinin yolu ise mesleki yeterlilikten geçiyor. Sözkonusu eksikliği gidermek adına uzun zamandır yaptığımız çalışmaları olumlu sonuçlandırdık ve meslek standartlarını belirlemek amacıyla Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’na bağlı Mesleki Yeterlilik Kurumu’yla protokol imzaladık. ARED, endüstriyel reklamcılık mesleğinin yanı sıra akrilik uygulama ve harf işçisi ile endüstriyel reklam ölçü keşif ve montaj işçisi mesleklerinin ulusal standartlarını ve yeterliliklerini hazırlama yetkisi aldı. Aşamalı olarak gerçekleşecek ilk süreçte üç mesleğin standartları hazırlanacak ve ulusal yeterlilikleri belirlenecek. Böylece, sektörün en önemli sorununa çare bulunacak; ara veya ana eleman dediğimiz elemanların yetişmiş olmalarını sağlayacağız. Bu, mesleğin saygınlığının artması anlamına geliyor. Şu anda ne yazık ki sektörde çalışanlar, usta-çırak ilişkisi içinde yetişiyor ama bu AB standartlarına uygun değil. Ayrıca, sektör olarak açık hava reklamcılığının meslek liselerinde branş ders olarak okutulmasını istiyoruz. Bunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılında müfredata aldırmak için çalışmalarımızı sürdüreceğiz.

 

Print Friendly, PDF & Email