Oluklu ambalaj sektörünün gelişen ihtiyaçları

Fujifilm Mürekkep Sistemleri (FSIS), Oluklu Vitrin ve Ambalaj Bölümü Pazarlama Müdürü, Steve Wood’un vizyonu 

Oluklu ambalaj sektörü patlama yaşıyor. Ambalaj, baskı ve kağıt sektörlerinde köklü bir geçmişe sahip olan ve tüm dünyada otorite olarak kabul edilen Smithers Pira Consultancy‘e göre oluklu ambalaj malzemelerine yönelik talebin önümüzdeki beş yıl boyunca yılda %4’den daha fazla artış göstermesi bekleniyor. Smithers Pira’nın 2013’de yayınladığı “Ambalaj Sektörü için Dijital Baskı’nın 2018’e Kadarki Geleceği” adlı rapora göre bu artış neticesinde 2019 itibariyle yaklaşık 115 milyon ton yani 176 milyar ABD doları değerinde dönüştürülmüş malzemeye ihtiyaç duyulacak. Bu trendin ardındaki nedenler çeşitlilik gösterse de ağırlıkla tüketicilerin davranışındaki değişikliklerle ve nihayetinde de günümüzde gördüklerimize kıyasla daha farklı bir tedarik zincirinin kurulmasıyla bağlantılı.

Örneğin; akıllı telefonların popülerliği neticesinde internet üzerinden alışverişte yaşanan büyüme ve teknoloji tutkunu tüketicilerin tercihi, oluklu ambalaja yönelik talebin artmasının önemli etkilerinden. Klasik mağaza alışverişlerinde tüketiciye birden çok ürünün verilmesinde tek bir oluklu kutu kullanılıyorken günümüzde tüketiciye doğrudan dağıtılan her bir üründe ayrı bir oluklu ambalaj kullanılıyor.  Bu da ambalajlarda çeşitliliğe ve kişisel ambalajlar hazırlanmasına neden oluyor. Ayrıca perakende satışta kullanılmaya hazır ambalajlara yönelik talep de mağaza içi ve dağıtım verimliliklerini arttırmaya istekli süpermarket zincirlerinin de etkisiyle hızla artış gösteriyor. Talepteki bu artış neticesinde de baskıcılar, marka sahiplerinin azami etkiye sahip olabilmelerine ve son kullanıcıların dikkatlerini çekebilmelerine yardımcı olacak cazip ambalajları perakendecilere sunma baskısıyla karşı karşıya kalıyorlar. Üstelik daha kısa kampanyalar oluşturma ve marka kampanyalarını daha sık yenileme konusunda artan eğilimin de ambalaj malzemelerinin  üretilmesi ve tedariği üzerinde önemli bir etkisi bulunuyor. 

Değişimi destekleyen önde gelen teknoloji olarak dijital baskı

Dijital baskı teknolojisi, bu değişimde önemli bir rol oynuyor. Avrupa Oluklu Mukavva Üreticileri Federasyoun (FEFCO) tarafından Mayıs ayında yayınlanan bir basın bültenine göre yeni baskı teknikleri; oluklu ambalajları klasik amaçlarının da ötesinde göz alıcı kullanım alanlarına sahip ambalajlar haline dönüştürüyor. FEFCO’nun genel sekreteri Angelika Christ’e göre oluklu ambalaj sektörü, ambalajın geleceğini şekillendirmede öncü rol üstleniyor. “Yenilikçi teknoloji hem tedarik zincirini hem de mağaza içi performansı geliştiriyor. Oluklu ambalajlar artık sadece  ulaşım sırasında koruma amaçlı  olarak kullanılan ambalajlar değil, ilave olarak  raflarda  ürünün dikkat çekmesine yardımcı olarak, çok fonksiyonlu ve renkli ambalajlar, üstelik ürünün bütünlüğünden de ödün verilmesine gerek kalmıyor.”

Kağıt Sektörü Konfederasyonu (CPI)da oluklu ambalajın nasıl gittikçe popüler bir hal aldığını ve oluklu ambalaj sektörünün perakendecilere ve marka sahiplerine yeni iş fırsatları sunmak için dijital baskı teknolojisinden nasıl faydalandığını anlatan yakın zaman önce yayınladığı bir bültende benzer bir görüşte bulunmuştu. Oluklu ambalaj baskıcıları, mevsimsel, bölgesel veya etkinlik bazlı promosyonlar için kişiye özel ve hızlı baskılar üretmek amacıyla yüksek hızlı dijital teknolojilerden faydalanabilmektedir. Özelleştirilmiş grafikler artık baskıya birkaç dakika içinde gidebilmekte ve bu da hem küçük hem de büyük çaplı üretimleri hızlandırmaktadır. Haziran ayında Londra’da düzenlenen FEFCO Zirvesi‘nde CPI’nın Ambalaj İşleri Müdürü olan Andy Barnetson, dijital baskı teknolojilerinin kolaylaştırdığı kişiselleştirmelerin oluklu ambalaj sektörüne kattığı yenilikçi imkanından söz ederken talebe göre baskı alanında da hem perakendecilere hem de marka sahiplerine düşük maliyetli ve özel pazarlama kampanyaları hazırlama imkanının nasıl sunulduğuna yer vermiştir.  Smithers Pira’nın “Ambalaj Sektörü için Dijital Baskı’nın 2018’e Kadarki Geleceği” raporuna göre oluklu mukavvanın dönüşümünün 2014 ile 2019 yılları arasında 22 milyon tonu aşması bekleniyor ve bu artışın yaklaşık %70’i de flekso baskıda ve %22’si de ofset uygulamalarında gerçekleşecek. Ancak en büyük büyüme oranı ise 2013’de yaşadığı güçlü büyümenin ardından 2014’den 2019’a dek yılda ortalama %7,4 büyümesi beklenen dijital baskı sektöründe olacak. Bu büyüme, 2009 ile 2012 yılları arasında yaşanan yıllık %13,5 oranındaki tarihi büyümenin ardından geliyor. Dijital baskı teknolojileri, oluklu ambalaj sektörünün geleceğini şekillendirmede ön cephede olmaya devam edecek.  Bu öngörü, Pampers, Pantene ve Pringles gibi tüm dünyada tanınan tüketici markalarının sahibi olan ve 400’den fazla matbaadan oluşan bir tedarikçi ağına sahip olan Proctor & Gamble (P&G) gibi önde gelen ambalaj imalatçılarınca da destekleniyor. Packaging & Converting Intelligence dergisinde yayınlanan bir röportaja göre P&G uzun zamandır dijital baskıdan yana bir politika takip etmiş ve 2009’da Fransa’daki P&G şirketi de şirketle tedarikçi ilişkileri kurmayı düşünen olası iş ortaklarına dijital teknolojilere yatırım yapmayanların dezavantajlı bir durumla karşılaşabileceğini belirtmişti. fuji2Perakendeciler ve müşteriler için özel ürünler hazırlayabilme yeteneğinin yanısıra pazar ihtiyaçlarına yanıt verebilme ve stokları azaltacak şekilde kısa vadeli çalışmalar hazırlayabilme imkanı, P&G’nin Fransa şubesinin dijital odaklı bir tedarik zinciri geliştirmesinin ardında yatan temel sebeplerdi. Ancak marka sahipleri klasik baskı teknolojilerini tamamen terk edip dijitale geçmiş de değil. Ofset baskı ve flekso baskı seçenekleri hala ambalaj matbaalarına ve oluklu mukavva ambalajcılarına baskı adedi doğrultusunda hangi sürecin kendileri için en uygunu olacağına karar verme konusunda esneklik sağladığından tercih edilmeye devam ediyor.  Yine de yüksek oranda özelleştirilmiş tüketici ambalajları ve katma değer eklenmiş vitrinler göz önüne alındığında dijital teknoloji her seferinde önde görünüyor. 2000m2 ve altında olan ve muhtemelen tek seferlik olan baskılarda klasik baskıların yaşadığı hazırlık ve geçiş süreleri ile baskı öncesi maliyetler göz önüne alındığında bu tür baskılar matbaacılar için ticari açıdan elverişli görünmemektedir, ancak dijital baskı teknolojileri kullanılarak bu alanda üretim yapma fırsatına sahip olunabiliyor.

Fujifilm’in oluklu ambalaj piyasasına yönelik entegre mürekkep püskürtmeli platformu

Önde gelen baskı ekipmanları tedarikçisi olarak Fujifilm, baskı sektörünün tamamının değişen ihtiyaçlarını karşılayan baskı çözümlerinin geliştirilmesine odaklanmıştır. Şirket, mürekkep püskürtme teknolojisinin güçlü bir savunucusu olmakla kalmayıp oluklu ambalaj segmentinde bu teknolojinin sahip olduğu rekabetçi avantajın da farkındadır. Pazara çıkış süresinin azalması ve talebe göre baskı özelliği ile birlikte yüz sayfadan binlerce sayfaya dek farklı miktarda düşük maliyetle baskı yapabilme imkanı, mürekkep püskürtme teknolojisinin sahip olduğu avantajlardan sadece birkaçıdır. Fujifilm, mürekkep püskürtme platformlarının ambalaj üreticilerine iş fırsatlarını arttırma ve kısa süreli işlerden de para kazanabilme imkanı sunan bir teknoloji ve analog süreçler için ideal bir tamamlayıcı olduğu kanaatindedir. Mürekkep püskürtmeli baskı makineleri sayesinde oluklu ambalaja baskı firmalar; kalıp, baskı öncesi ve sonrası laminasyon adımlarından kurtulduklarından baskı maliyetlerini azaltabilmektedir. Baskı öncesi işlemlerin olmaması da üretilen her bir parça ürünün maliyetinin daha az olması ve üretim sürelerinin de daha kısalması anlamına gelmekte olup bu da termin süresi kısa olan baskı  ihtiyaçlarını karşılama fırsatı sunmaktadır. 2014 yılında Fujifilm, Inca Onset flatbed dijital baskı platformu ile oluklu mukavva uygulamalarına özel  Uvijet mürekkeplerinden ve otomatik yükleme sisteminden oluşan entegre bir çözümü kullanıma sunarak oluklu ambalaj sektörüne yönelik desteğini bir kez daha gözler önüne sermiştir. Fujifilm’in Uvijet dijital baskı mürekkepleri, canlı renklere ve mükemmel kesim ve katlanma özelliklerine sahiptir ve ayrıca her tür oluklu ambalaj uygulamalarında kullanılabilecek düşük parlaklıkta satenden yüksek parlaklıktaki işlere kadar birçok farklı iş basımı için kullanılabilir. Bu mürekkepler az kokulu olup Fujifilm tarafından tüm dünyada satılmakta olan Inca Onset flatbed UV baskı makinelerinin tümünde kullanılabilir. Onset platformunda kullanıcılara baskı makinelerinin verimlilik/renk özelliklerini bütçelerine ve değişen iş ihtiyaçlarına uyacak şekilde geliştirme imkanı veren yenilikçi bir modüler tasarım olan ‘Ölçeklenebilir Mimari’ özelliği bulunmaktadır.  Bu özelliğin oluklu ambalaj platformlarına uygun olabilmesi için de Fujifilm, üretim ortamında daha fazla verimlilik ve etkinlik imkanı sunan, ¾ oranında veya tamamen otomatik hale getirilmiş yükleme sistemlerini kullanıma sunmuştur. Fujifilm tarafından Clinchtech ile ortaklaşa piyasaya sürülen, bir robot kol ve kameradan oluşan tamamen otomatik konfigürasyonda ,istifin yeri ve yönü belirlenerek, en üstteki tabakayı vakumlu sistem ile ayırmak  suretiyle malzemede iz bırakmadan  veya sıkıştırma yapmadan Onset  tablasına yerleştirmek mümkündür. Bu sayede Onset platformunun vakumlu tablası kullanılarak düzgün olmayan malzemeler bile baskı yapılan alanı etkileyebilecek herhangi bir iz bırakmadan tabla üzerine düz bir şekilde konulabilmektedir. Ayrıca baskı kafaları ile basılacak malzemeler arasında fazla boşluk bırakma ihtiyacı ortadan kalkmakta ve zorlu yüzeylere dahi net metin ve resim baskısı yapılabilmektedir. Baskı işlemi tamamlandıktan sonra da ikinci bir otomatik yükleme sistemi basılı malzemeyi alarak teslimat istifinin üzerine bırakmaktadır. Fujifilm’in oluklu ambalaj çözümü için geliştirdiği bu modüler yapı sayesinde baskıcılar ve ambalaj üreticileri, Onset baskı makineleri ve yükleme sistemleri için en uygun kombinasyonu seçebilmekte ve Fujifilm’in Uvijet serisi mürekkeplerinin üstün fonksiyonlarıyla birlikte de satış noktasındaki vitrinler ve oluklu ambalajlar için kaliteli ürünleri yüksek kapasitede üretebilmektedir.

Nereye doğru gidiyoruz?

Oluklu ambalaj sektörü, klasik ve dijital ekipmanların entegrasyonu ile büyümeye ve gelişmeye devam edecek. Baskıcılar, vitrin ve taşıma  amaçlı ambalajları daha verimli şekilde üretmelerine, bekleme sürelerini azaltmalarına, prova amaçlı  ve düşük hacimli baskıları  hem kolayca hem de düşük maliyetle hazırlayabilmelerine yardımcı olabilecek teknolojilere her geçen gün daha fazla ihtiyaç duyuyorlar.

Dijital mürekkep püskürtme teknolojileri tüm bu ihtiyaçları karşılarken mürekkep püskürtmeli baskı sistemlerinin performansını istikrarlı bir şekilde arttırmaya yardımcı olacak ve bu sistemleri oluklu POP ve ambalaj uygulamaları için daha da rekabetçi kılacak şekilde gelişmeye devam etmektedir.

Kutu Flekso Ambalaj imalatçıları

Fujifilm’in mürekkep püskürtmeli çözümlerini çoktan benimsediler

Model AG, oluklu mukavva ve endüstriyel ambalaj üretimi alanında uzmanlaşmış bir İsviçre şirketidir. Eskiden üretimi ofset ve flekso ekipmanlarına dayanırken son birkaç yıldır şirket kısa süreli ve kişiye özel ürünlere yönelik artan talepleri karşılamanın yanısıra maliyetleri de azaltmak için dijital baskıyı kullanmaya karar vermiştir. 2013 yılında Model; ambalaj sektörünün ihtiyaç duyduğu yüksek standartları karşılayabilecek en verimli, en kaliteli ve en güvenilir teknoloji olduğu için Onset S40 mürekkep püskürtmeli yazıcıya geçiş yapıldı.  Bu makine sayesinde Model, sınırlı ve ısmarlama paketler ve vitrinleri hem daha verimli olarak hem de kurulum süresi veya baskı öncesi çalışmalar olmadan üretebilmiştir. Onset S40 ayrıca işe bağlı olarak dijital baskıyı da seçme imkanı tanıması sayesinde Model’in üretim imkanlarını da çeşitlendirmiştir. Üstelik Model, Uvijet mürekkeplerinin oluklu ambalaj uygulamaları için geliştirilmesinde Fujifilm’e yardımcı olmuş ve bu mürekkeplerin test edilebileceği beta tesisi olarak da projede yer almıştır. Model ICC’nin başkanı olan Edoardo Finotti’ye göre Fujifilm’in Uvijet mürekkepleri, POP ve vitrin uygulamaları için mükemmel sonuçlar sergilemekte ve kalitesi ve benzersiz özellikleri nedeniyle de ambalaj sektöründe çığır açmaktadır. Yakın zaman önce Avrupa’nın lider ambalaj şirketi olan DS Smith Grubu, Inca Onset S40i, Fujifilm’in az kokulu Uvijet mürekkepleri ve tamamen otomatik yükleme sistemi ile birlikte dünyada ilk kez kullanıldığı şirket olmuş ve bu kombinasyona 2014 yazında İngiltere’deki Ely tesislerinde yer vermiştir. Hem cihazlarının hem de operatörlerinin verimliliğini azami seviyeye çıkartacağından otomatik yükleme sistemi, DS Smith’in Fujifilm’i seçmesindeki en büyük etken olmuştur. DS Smith’deki Vitrin İmalat Yöneticisi olan Dave Atchinson’a göre Uvijet OL mürekkeplerinin üstün baskı kalitesi, yüksek üretim hızı ve olağanüstü parlaklık ve baskı sonrası özellikleri, Fujifilm’in oluklu ambalaj çözümüne yatırım kararı almalarının ardındaki temel etkenlerdir.

Print Friendly, PDF & Email